Chystáte se založit vlastní e-shop a nevíte si rady? Poradíme vám optimální řešení

Uvažujete o spuštění vlastního e-shopu a porovnáváte různá technická řešení? V tomto článku vám představíme jednotlivé varianty společně s jejich plusy a mínusy. Řeč bude například o specializovaném e-shopu na míru, krabicovém řešení, open-source řešení nebo hybridním e-shopu, jenž představuje kompromis mezi první a druhou alternativou.


O tom, že Češi rádi nakupují na internetu, každý ví. Svědčí o tom i aktuální statistiky, které poukazují na rostoucí oblíbenost e-shopů. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dosáhly obraty e-shopů v minulém roce více než 155 miliard korun, což představuje meziroční růst asi o 15 %. 

Není proto divu, že čím dál více podnikatelů se rozhoduje pro založení vlastního e-shopu. A v takovém případě se musí rozhodnout, jakou e-shopovou platformu zvolí: na výběr mají open-source řešení, krabicové řešení nebo e-shop na míru


Open-source řešení 

Jako první si představíme takzvané open-source řešení, ke kterému inklinuje mnoho podnikatelů, jež chtějí jít vlastní cestou a pracovat na rozvoji e-shopu individuálně. Velký prim však hraje také pořizovací cena, která je z výše zmíněných možností nejnižší.


Výhody: nízká cena a jednoduché ovládání

Pravdou je, že zdrojový kód e-shopu si můžete jednoduše stáhnout (obvykle ze zahraničních stránek) a nezaplatíte za něj ani korunu. Po nainstalování a zvolení šablony budete mít k dispozici základní moduly na obsloužení e-shopu a v některých případech také možná rozšíření a pluginy. Díky otevřenému kódu lze navíc nastavení e-shopu a jednotlivých funkcí jednoduše měnit a rozvíjet podle vlastních představ. 


Nevýhody: větší riziko hackerů a neočekávané errory

Přestože se open-source může zdát v mnoha směrech jako ideální, ani toto řešení není bez rizik. Mezi ně patří například nestálá kvalita kódu nebo velmi špatná dostupnost zákaznické podpory. Není proto od věci spolupracovat na e-shopu se schopným vývojářem. 

Do zdrojových souborů modulů může zasahovat v podstatě kdokoliv, proto je nutno počítat s tím, že se během provozu mohou vyskytnout nečekané chyby a errory. Pro takové případy je nutné mít po boku zdatného programátora, který bude dobře znát strukturu aplikace a s veškerými komplikacemi si poradí. 

V neposlední řadě je zde mnohem větší riziko napadení hackery než u krabicového řešení či e-shopu na míru, o kterých se zmíníme za chvilku. 


Krabicové řešení 

Pokud se vám open-source řešení příliš nezamlouvá, na výběr máte ještě několik dalších možností. Jednou z nich je pronajmutí již otestovaného, osvědčeného a fungujícího technického řešení ve formě oblíbeného krabicového e-shopu, který nabízíme i my v rámci Fastcentriku.


Výhody: bezpečnost a spolehlivost

Díky tomu, že je pronajatý e-shop kompletně připravený, rychlému startu podnikání už nic nebrání. Na rozdíl od open-source řešení zde nebudete potřebovat žádné odborné know-how ani osobního vývojáře – o vše se stará dodavatel, který vám e-shop pronajímá. 

Stačí si pouze vybrat jednu z připravených šablon, vložit jednotlivé produkty a začít s prodejem. To vám ušetří nejen mnoho času, ale také máte jistotu, že pokud dojde k chybě, zákaznická podpora dodavatele je vždy na dosah.

A co víc, v ceně máte veškeré aktualizace i celkovou údržbu, což patří mezi další nedocenitelné benefity krabicového řešení. 


Nevýhody: rigidita

Jednou z nevýhod krabicového řešení je částečná rigidita. Znamená to, že jednotlivé moduly a funkce jsou jasně dané a nedají se příliš měnit. Pravdou však je, že existuje i kompromis v podobě hybridního e-shopu, jenž kombinuje krabicové řešení společně s individuálním přístupem, který je typický u e-shopu na míru.


E-shop na míru

Ti nejnáročnější zákazníci, kteří se nespokojí s krabicovým ani open-source řešením volí často třetí možnost, a tou je e-shop ušitý na míru, kdy si nechají e-shop naprogramovat. Na základě vysokého stupně komplexity může však spuštění internetového obchodu trvat zhruba 5 až 12 měsíců. 


Výhody: individuální přístup

To, co profesionálnímu e-shopu na míru nikdo nesebere, je individuální přístup, který patří mezi jeho největší přednosti a zároveň největší rozdíly ve srovnání s předchozími dvěma alternativami. Zkrátka, ať už máte jakékoliv přání, co se graficky na míru u či speciálních funkcí týče, e-shop na míru vám je splní. Napojení na oblíbené ekonomické systémy či ERP je také samozřejmostí.

Mezi oblíbené dodavatele patří NetDirect, pro který představují individuální e-shopy drtivou většinu zakázek.


Nevýhody: vysoká cena 

Neobvyklé požadavky něco stojí, což se samozřejmě promítá na vysoké pořizovací ceně. Ta se zpravidla může pohybovat od statisíců až po miliony, a to v závislosti na rozsahu a specifikaci zadání. Kromě vysoké pořizovací ceny musíte rovněž počítat s pravidelnými poplatky za údržbu, provoz a aktualizace, které bývají například u krabicového řešení zcela zdarma. 




Předtím než se rozhodnete pro konkrétní řešení, položte si tyto otázky:

Jaký je váš budget?

Jaké jsou vaše nároky a požadavky z hlediska e-shopových funkcí a vlastností? 

Jaké zboží budete prodávat? 

Kde chcete být se svým e-shopem za pár let?


Na základě zodpovězení těchto otázek si uděláte větší jasno v tom, co od e-shopu čekáte a jakým směrem se chcete ubírat. 

Mezi nejlevnější varianty patří nepochybně open-source řešení, které je zdarma nebo případně krabicové řešení, za které zaplatíte měsíčně pouze malý peníz. Nejvíce si naopak připlatíte za e-shop na míru, a to klidně i pár set tisíc korun. 

Z hlediska bezpečnosti a spolehlivosti se rozhodně nejvíce vyplatí krabicové řešení, u kterého máte jistotu kvalitní zákaznické podpory, což u open-source není možné. U krabicového e-shopu vám rovněž odpadnou starosti s údržbou či prováděním aktualizací – o vše se totiž stará vybraný dodavatel.

A co se týče funkcí, nejvíce variabilní je samozřejmě e-shop na míru, u kterého si individuálně zvolíte vlastnosti, design a další náležitosti.

Máte-li jasné požadavky, ale nechcete investovat do nákladnějšího e-shopu na míru, výhodný pro vás může být hybridní eshop je nejlepší e-commerce řešení pro vás.




Pokud byste měli ohledně zakládání e-shopů jakékoliv otázky, neváhejte nás kontaktovat na našem e-mailu obchod@netdirect.cz nebo přímo na naší zákaznické lince +420 800 666 222. Rádi vám se vším poradíme a navrhneme optimální řešení, které vám bude vyhovovat.